LILIBETH CUENCA RASMUSSEN
Video- og performancekunstneren Lilibeth Cuenca Rasmussen (1970) er født i Manila på Filippinerne, men flyttede som 8-årig til Stevns i Danmark. I årene 1996-2002 studerede hun på Kunstakademiet, hvor hun også senere har undervist, ligesom hun også har været gæsteunderviser på Det Fynske Kunstakademi. Lilibeth Cuenca Rasmussens undersøger i sin kunst primært socio-kulturelle forhold, ofte med hendes dobbelte danske og filippinske baggrund som udgangspunkt.

Hun deltog i 2011 i Biennalen i Venedig med værket Afghan Hound og modtog i 2008 Eckersbergmedaljen.

I programmet “Kunstrazzia” taler Lilibeth med programvært Michael Jeppesen om tematikken i sin kunst. Du kan se programmet på: https://www.dr.dk/tv/se/kunstrazzia/kunstrazzia-michael-jeppesen-moeder-lilibeth-cuenca-rasmussen

AFGHAN HOUND 2011
Afghan Hound er en performance-video, der levendegør fire forskellige personer eller stemmer fra Afghanistan. Den er rettet mod de komplekse forhold mellem kønnene, der opstår når mænd og kvinder lever adskilt fra hinanden og maskulinitet er dominerende. Når seksualitet undertrykkes, konstrueres nye begreber om køn. Disse kønsbegreber, som tilskyndes af et givet samfunds traditioner og kultur, kommer til syne og transformeres i Lilibeth Cuenca Rasmussens Afghan Hound.

Lilibeth_afghanhound
Still fra Afghan Hound

Værket Afghan Hound giver lyd til undertrykte stemmer, men søger også at kommunikere fortællinger fra den afghanske tradition og kultur ved at udfordre den vestlige verdens ofte stereotype og forsimplede opfattelser af den arabiske verden.

Lilibeth Cuenca Rasmussen repræsenterede Danmark på Venedig Bienalen i 2011 med Afghan Hound.

Du kan se AFGHAN HOUND som performance her

 

SEEING PILAR 2001: 33 minutter
Seeing Pilar er en historie om det, der sker, da Lilibeth Cuenca Rasmussen flytter ind hos sin mormor i et slumområde i det centrale Manila. De to kvinder har meget forskellige værdier og er på trods af deres stærke følelsesmæssige bånd ikke rigtig i stand til at håndtere forskellene i mellem dem.

Historien er struktureret som en række korte episoder med forskellige overskrifter og tager nogle morsomme uventede drejninger. Mest af alt handler Seeing Pilar dog om den fundamentale diskrepans mellem intimitet og den brede kommunikations- og forståelseskløft

SeeingPilar_still
Still fra Seeing Pilar

Du kan se SEEING PILAR her

Lilibeth Cuenca Rasmussen er netop nu aktuel med en udstilling på Horsens Kunstmuseum. Læs artiklen “Lilibeth i dialog med traditionen og Moder Jord” her.